„Nie daj się oszukać – sprawdź paragon” – nowa odsłona akcji paragonowej
Akcja „Nie daj się oszukać – Sprawdź paragon” to kolejna, rozszerzona odsłona kampanii paragonowej resortu finansów prowadzonej dotychczas pod hasłem „Weź paragon”.
Akcja ma na celu zachęcenie konsumentów nie tylko do brania paragonów jak to miało miejsce w latach poprzednich, ale także do sprawdzania prawidłowości paragonów wydawanych z kas fiskalnych. Bowiem zdarza się, że obok paragonów fiskalnych, które są dowodem zakupu i podstawą reklamacji sprzedawcy wystawiają też paragony niefiskalne, które nie powinny być przekazane kupującemu jako dowód zakupu.
Zarówno niewydawanie paragonów fiskalnych jak i wydawanie paragonów ale niefiskalnych ma negatywny wpływ nie tylko na kondycję całego społeczeństwa, które jest odbiorcą usług finansowanych przez państwo, takich jak edukacja czy bezpieczeństwo, ale również na uczciwą konkurencję w poszczególnych branżach.
Dlatego akcja kierowana jest zarówno do konsumentów jak i do przedsiębiorców.
To konsumenci otrzymują paragony i mają możliwość ich sprawdzenia tzn. czy wartość podatku, która z reguły jest pobierana od konsumenta jest faktycznie ujawniona na prawidłowym, fiskalnym paragonie. Pamiętajmy bowiem, że to konsument płaci podatek w cenie towaru lub usługi. Niewydanie paragonu lub wydanie paragonu ale niefiskalnego powoduje, że zapłacony przez konsumenta podatek nie zawsze trafia do budżetu, a niejednokrotnie do „kieszeni” nieuczciwego sprzedawcy.
Akcja tym samym wspiera przedsiębiorców, którzy uczciwie funkcjonują na rynku, służy rozwijaniu postaw uczciwej i równej konkurencji, eliminując z rzeczywistości gospodarczej nieuczciwe zachowania sprzedawców oraz szarą strefę.
Przykładem branży, w której zjawisko wydawania paragonów niefiskalnych jest szczególnie zauważalne, jest gastronomia. Jako paragon funkcjonuje tu często tzw. rachunek lub paragon kelnerski.
Często spotykaną sytuacją w punktach sprzedaży jest próba wydawania potwierdzenia zapłaty kartą płatniczą jako paragonu. Wydruk z karty, stanowiący dowód zapłaty kartą płatniczą lub kredytową nie zastępuje paragonu fiskalnego!
Konsumencie, każdy prawidłowy paragon fiskalny zawiera:
• centralnie umieszczony napis paragon fiskalny,
• NIP wystawcy, jego nazwę i adres,
• nazwę towaru lub świadczonej usługi,
• cenę,
• logo i numer unikatowy kasy.
Zatem konsumencie, pamiętaj o paragonie i wspieraj uczciwą konkurencję!
W najbliższym czasie planowane jest kolejne przedsięwzięcie, związane z uświadomieniem społeczeństwu roli paragonów – loteria paragonowa z licznymi nagrodami dla konsumentów. Prawidłowy paragon to ważny aspekt loterii, gdyż w losowaniach będą brały udział tylko te zweryfikowane. Paragony niefiskalne nie będą mogły być rejestrowane na stronie loterii i brać w niej udziału.